Er is geen toekomst zonder een landingsbaan van 3.200 m
Groen! is nu plots voorstander van een passagiersluchthaven.
Ze verandert van mening zoals de wind.Vroeger mocht er enkel vliegveldje bestaan voor de kleine luchtvaart, daarna moest de luchthaven gesloten worden en thans mag ze open blijven mits een inkorting van de baan tot 2.000 m.
Wat de groene jongens niet weten is dat de huidige piloten met hun moderne jets de voorkeur geven aan banen die langer zijn van 2.000 m.
Dit heeft te maken met de veiligheid, brandstof gebruik en lawaai hinder.
Groen! moet nu eens stoppen met de waarheid te manipuleren.
De beslissing om de luchthaven te bouwen dateert van 1937.
De jets komen al sinds 1961.
Toen stond er geen enkel huis tussen de Steense dijk en de Conterdam.
De laatste huizen dateren van de negentiger jaren en staan op de veiligheidszone van de landingsbaan (normaal mag daar niet worden gebouwd).
Indien je in het verlengde van de landingsbaan wetens nillens gaat wonen dan moet je niet klagen.
De vele duizenden mensen die naast een spoorweg wonen moeten ook niet klagen.
Groen! durft dan nog een nieuwe wijk op Stene vragen. Is Groen! nu een immobiliën-makelaar geworden.
Sluiting Wevelgem.
Dat de vliegtuigen die nu vanuit Wevelgem vliegen naar Oostende zullen komen, daaraan zou Groen! zich serieus kunnen mispakken.
De vliegtuigen die de luchthaven gebruiken door industriëlen uit het Kortrijkse zouden hun toestellen op Lille plaatsen.
Het VIL heeft in haar studie duidelijk geschreven dat de sluiting van de luchthaven of maatregelen die de luchthaven op termijn zouden doen sluiten, door het inkorten van de startbaan, geen optie is.
Zij vraagt wel een beter gebruik van de landzijnde met bedrijven uit de luchtvaart of die rechtstreeks of onrechtstreeks een luchthaven nodig hebben.
Zulke bedrijven hebben ingenieurs en technici nodig.
Vanaf het volgend academiejaar start het “Vlaams Luchtvaartcentrum” met het vormen van zulke mensen.
Dit centrum zal samenwerken met buitenlandse universiteiten.